„Nowe przepisy trochę namieszają w działaniach marketingowców” – wywiad z Witoldem Chomiczewskim

iStock_000025222057_Small-800x449

– Nowe przepisy unijne trochę namieszają w działaniach marketingowców – mówi Witold Chomiczewski, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Lubasz i Wspólnicy. Podczas Konwentu Ochrony Danych Osobowych i Informacji 2016 poprowadzi wystąpienie: Marketing i profilowanie. Zasady, szanse, ryzyko.

Red. Na czym polega profilowanie i kiedy można je stosować?

W.Ch: Zgodnie z przepisami profilowanie to dowolna forma zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, polegająca na ich wykorzystaniu w celu oceny niektórych czynników osobowych człowieka, a w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących pracy tej osoby, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się. Mówiąc w sposób prostszy profilowanie można porównać do naszych ocen innych ludzi. Jeśli mamy złe doświadczenia osobiste z osobami o określonym imieniu i kolorze włosów, to czasem uogólniamy i kolejnego człowieka o tych samych cechach od razu kwalifikujemy jako np. zawistnego. Nawet, jeśli go jeszcze nie poznaliśmy. Tak samo działa profilowanie zautomatyzowane. Wyciąga wnioski dotyczące konkretnych osób w oparciu o statystykę. Według nowych przepisów będzie można stosować ten mechanizm po spełnieniu ściśle określonych warunków np. naszej zgody. O szczegółach opowiem 15.11.2016 r.

Red: Czy reforma unijna ogranicza działania marketingowcom?

W.Ch: To zależy, jak przygotują się do jej wejścia. Warto już teraz pomyśleć o dostosowaniu swoich rozwiązań do nowych przepisów. Do maja 2018 r. jest jeszcze sporo czasu. Jeśli się tego nie zrobi, to problemów może być sporo. Reforma dopasowuje bowiem ochronę do warunków gospodarki cyfrowej. Przez to, wiele funkcjonujących obecnie rozwiązań będzie niewystarczających. Przykładem jest profilowanie, które jest podstawą m.in. modnej obecnie automatyzacji marketingu.

Red:- Jak udzielać zgód na przetwarzanie danych w celach marketingowych?

W.Ch: Nie mogę tak od razu zdradzić, bo nikt nie dołączy do prowadzonego przeze mnie stolika tematycznego w trakcie Data Protection Mixer. Na razie mogę powiedzieć, że nowe przepisy unijne trochę tu namieszają.

Konwent Ochrony Danych Osobowych i Informacji odbędzie się 15 listopada w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. To największy w Polsce event w całości poświęcony danym osobowym i bezpieczeństwu informacji. www.konwentodo.pl

 Witold_Chomiczewski

Witold Chomiczewki. Radca Prawny, Partner w Kancelarii Lubasz i Wspólnicy. Podczas Data Protection Mixer prowadzący przy stoliku: „Marketing i Profilowanie. Zasady, szanse i ryzyko”.

 

Share: Pinterest